ponedjeljak, 3. listopada 2011.

Marmelada od čičimaka ili žižula


Čičimak u Dubrovniku, žižula u Dalmaciji, a zove se i kineska datulja. Iako se zove datulja, kažu jer su slični datuljama,  meni nekako više nalikuju na masline :).
Nije čičimak  baš uobičajena i rasprostranjena voćkica, ali je nemi jako draga i jedna od onih uz koju sam odrasla.

Stablo čičimka imala je moja prijateljica u svome vrtu u Dbk i cijelu osnovnu školu prolazili smo kroz taj vrt, igrali se i družili prije i poslije škole, a krajem ljeta i početkom svake školske godine njezin "nono" bi se pobrinuo da nas zdjelica čičimaka uvijek negdje u vrtu  dočeka. Ja sam ih voljela onda, a još više ih volim sada, ima tu sigurno pomalo i onoga da što je nešto manje dostupno e to bismo baš željeli.  Iako je čičimak sada postao dostupan  ja ga svejedno još uvijek volim :)

Sa čičimkom nas je upoznala i draga Jubistacha, na svom blogu u postu objavljenom prije dvije godine točno na moj rođendan :), eto kako smo čičimak i ja i ovdje  povezani :):). Ovdje je post od Jubistache.

Nešto općenito o Čičimku ili Žižuli bi bilo (preuzeto sa neta) :
"čičimak ili žižule su plodovi mediteranskog stabla čičimaka koje može narasti do 4 metra. Sazrijevaju krajem ljeta, a plodovi izglednom, mirisom i okusom sliče malim datuljama. Plod se jede sirov, te djelomično ili potpuno osušen. Također, od plodova žižule rade se marmelade, sokovi i rakija na bazi lozovače. Plod se preporučuje zbog visokog sadržaja korisnih sastojaka i vitamina C za sniženje krvnog tlaka i za liječenje želučanih i crijevnih tegoba. Plodovi, lišće i kora žižule koriste se u farmaceutskoj industriji za proizvodnju lijekova i čajeva. Stabla pak narastu od 2 do 4 metra visine te se zbog oštrih trnovitih bodlji trebaju saditi u rubnim, manje prohodnim dijelovima vrta. Na taj način ćemo izbjeći mogućnosti ozljede kod onih najmlađih jer žižulin bodlje nipošto ne praštaju."



Kao što vidimo popeti se na stablo čičimka je poprilično zahtjevno, osim što su tu trnovite oštre bodlje i grane su mu dosta tanke i suhe i treba to moći i znati. U Dbk tako postoji izreka za nešto što je gotovo nemoguće napraviti - "prije bi se popeo na čičimak" ,  a postoji i za one situacije kada nekome  nešto nećete napraviti pa kažete - "ne bi ti to napravio taman da se popneš na čičimak" :)

Ja se za moju porciju čičimaka nisam morala i popeti na čičimak. Trebala sam samo prošetati do Dolca i krenuti prema klupicama Zadrana i tu su, stigle su žižule ili čičimci. Istina je da im je cijena 50,00 kn za kilogram, sada već snižena na 40,00 kn za kilogram, ali......, rijetki su, ima ih tek 2-3 vikenda u godini, kupuju se na mjerice, fini su :)

Koliko su čičimci ili žižule interesantni i koliko se do njih drži govori i ova pjesma klape "Mirakul". http://www.youtube.com/watch?v=wW27__VokgE
(Link je ostavila draga Džoli u komentaru, a ja sam ga zatim odlučila staviti u post, hvala ti Džoli ! )

Okus čičimaka je  lagano kiselkast, pomalo i opor ali osvježavajući, kada ih zagrizete ili prerežete pazite na košticu koja i nije mala.



Uglavnom, ja sam čičimke kupila, i pošlu subotu, i predprošlu subotu, ......, i osim što ih nekako brzo pojedem ovako svježe stalno vrtim u glavi što da od njih napravim da ih isprobam i u nekom drugom obliku.
Znam da se od njih pravi rakija, ali ne želim rakiju, zna se što ja želim, ....., naravno marmeladu :) . Marmelada od čičimaka, baš dobro zvuči !

Recept ? nigdje naći nešto da mi barem malo ukaže put prema nekoj zgodnoj kombinaciji. Ok, odlučila sam odigrati na sigurno. Ovo je moja prva marmelada od čičimaka i napraviti ću je maksimalno jednostavno. Hajde da probamo.
Za ovu marmeladu potrebno je:

- 500 g čičimaka ili žižula
- sok od jednog limuna 
- hladne vode da prekrije čičimke
- 250 g smeđeg šećera
- 1 vanilin šećer

- Čičimke očistiti od koštica - nožem svaki zarezati, kod onih koji su se malo osušili koštica lako ide vani, a onima koji su tvrđi narezati meso oko koštice
- U posudu za kuhanje staviti očišćene čičimke,  preliti ih  sokom  od limuna i vodom toliko da ih prekrije. 
- Kuhati ih na laganoj vatri dok ne omekšaju, oko 1,5 sat, po potrebi doliti malo vode. 
- Kada su omekšali čičimke usitniti u blenderu ili štapnim mikserom - ja koristim štapni mikser i ostavim pokoji komadić koji se odmah ne usitni 
- Sada dodati šećet i vanilin šećer i dobro ih umješati, kuhati dok ne uzavri i zatim još 20-tak minuta. Smjesa će se brzo početi zgušnjavati i zato je potrebno stalno mješanje.
Marmelada je gotova, razliti je u čiste i zagrijane staklenke. Dobro ih zatvoriti i okrenuti na poklopac. Neka tako stoje 10 minuta, okrenuti ih na pravu stranu, ohladiti i ......., degustirati i uživati :) 

Degustacija : 







Što reći, ja sam dobila ono što sam željela, marmelada od čičimaka mi je odlična, e da mi je sada u blizini ono stablo iz vrta od prijateljice, za koji kilogram plodova za marmeladu ma "i na čičimak bi se popela" :):) 

I dobila sam to da do slijedeće godine i slijedeće sezone imam o čemu razmišljati, sa čime iskombinirati čičimak u marmeladi ? U ovom trenutku ne znam, i ova marmelada je dobra i ovako, ali ja moram tu još nešto dodati, kada spoznam što, javim :)




Inače, ova marmelada nije od onih koje ćete namazati na kruh ili dvopek, ona se jede žličicom i takva je najbolja, a vjerujem da bi isto tako fina bila na nekim finim palačinkama , za isprobati :)



  

23 komentara:

  1. Ovoga ima u kineskim radnjama ovde.I probala sam ..mada nisam pravila dzem
    dzem;)
    Mora d aje ukusna kad se o njoj pevaju i pesme;))
    http://www.youtube.com/watch?v=wW27__VokgE

    OdgovoriIzbriši
  2. "Džoli" - hvala ti na komentaru i puno ti hvala na linku sa pjesmom. Oduševila me i stavljam je u post , nadam se da ti je to ok ? :). Hvala !!

    OdgovoriIzbriši
  3. E baš dobro da si napisala nešto o tok biljčici. Kad prolazim na Dolcu pokraj ribarnice, uvijek se čudom čudim šta je to, tako sitno i tako skupo, ja probala jedno, kiselo, tvrdo, čak i oporo... ja pitam prodavačicu što je to, a ona meni: to je zdravo a naročito za vašeg muža!!! Pitam kako, šta da mu radim s tim, a ona se grohotom nasmijala i rekla da to nije za purgere. Evo to ti je moja priča o žižulama. No, sad idem ispočetka, evo mene opet kod nje, pa da vidimo. Hvala Branka.

    OdgovoriIzbriši
  4. Interesantna biljkica, nisam nikad čula za nju, niti ju vidjela, a nemogu isto tako ni zamisliti kakvog bi okusa bila..Hvala ti što si me upoznala s njom, baš idem malo proguglati o njoj...;)!

    OdgovoriIzbriši
  5. super izgleda, baš zanimljivo, nisam ovo nikada probala

    OdgovoriIzbriši
  6. Sa žižulama sam se prvi put susrela na Lošinju. Što se recepta i marmelade tiče, definitivno si zacementirala titulu kraljice marmelada. Svaki put me sve više iznenadiš svojim kombinacijama. Svaka ti čast!

    OdgovoriIzbriši
  7. Ja sam ih jela i one su meni jako interesantne i fine, ali mi se uvijek činilo da je raditi išta od njih približno slična tlaka kao i sa šipkom ili trninom.
    Znači ti si izvadila košticu, koja je prilična kod žižula, i onda si pustila da sve omekša (i kora)u kuhanju i onda od te kaše napravila marmeladu?
    Jel se osjeti korica ili ona potpuno omekša?

    OdgovoriIzbriši
  8. "Dunja" - hvala ti na komentaru i drago mi je da sam ovim postom pomogla u upoznavanju čičimaka ili žižula. Žao mi je zbog iskustva koje si imala sa prodavačicom. Da, to je mjesto na Dolcu gdje ih se može naći i istina je da baš ta gospođa nije uvijek najljubaznija, ali uvijek ima dobre namirnice pa se ja često baš tu zaustavim. Biti će mi drago ako isprobaš čičimke i upoznaš ih na neki bolji način. Ovo da bi pomogli mužu, hm,moram priznati da nisam niti ja čula za to, a nisam purgerica :)
    "Nada" - hvala ti i drago mi je ako sam te zainteresirala za ovu biljku/voćku. Budeš li imala prilike svakako je isprobaj.
    "Tamara" - hvala ti, nadam se da će biti prilika za isprobavanje.
    "What´s for dessert ? " - Hvala ti na lijepom komentaru, pogotovo ovo za "titulicu" :), uvijek me nekako razveseli :)
    "Tadeja" - drago mi je da se i tebi sviđaju i hvala ti na komentaru i pitanju. Nije tolika tlaka riješiti se koštice, dosta brzo ide. Tako je, maknula sam košticu i u kuhanju su omekšale. Kako je u vodi za kuhanje bio i sok od limuna fino su upile tu aromu limuna. Usitnila sam ih štapnim mikserom i od te kaše skuhala marmeladu. Korica se osjeti, ona nije potpuno omekšala. Kasnije sam pročitala da ih se može i preko noći ostaviti namakati u vodu da još više omekšaju, ali da će se korica svejedno osjetiti i niti tada neće potpuno omekšati.

    OdgovoriIzbriši
  9. Nikada nisam cula za ovu vockicu. Bas zanimljivo zvuci! Hvala ti sto si nam ju predstavila... Stvarno, ne mogu ni zamisliti ukus...

    OdgovoriIzbriši
  10. Evo jos jedne neznanke..po prvi puta vidim i cujem za vockicu,a mozda cak i ima ovdje,no nisam obracala paznju jer ja volim Datule i njih se drzim :)

    Lijepo je obici blogove i vidjeti tko dta sprema ,zaista se moze puno toga nauciti..kao ja npr.
    Pozdrav Branka !!!!

    OdgovoriIzbriši
  11. Kod nas se nazivaju čičinke i ja ih obožavam a pekmez još od njih ,divno.

    OdgovoriIzbriši
  12. Iskreno, pojma nisam imala što je čičmak iliti žižula. Super mi je kad nešto novo naučim. Još samo kad bih mogla probati taj tvoj džem bila bih presretna :D

    OdgovoriIzbriši
  13. I ja ne znam o kojoj se biljčici radi,mada bih je rado upoznala kroz tvoj džem :)

    OdgovoriIzbriši
  14. Uvijek kada svratim kod tebe naučim i vidim ponešto novo i meni je zaista nepoznanica bila ova voćkica,vjerujem da je džem super,baš me sada zaintrigiralo,voljela bih probati..veliki pozdrav:)

    OdgovoriIzbriši
  15. Ovo je za mene nesto novo, kao i uvelvek vredno paznje.

    OdgovoriIzbriši
  16. Nikad cula (ni vidjela) za ovakav plod! Eto naucih i ja nesto novo. Hvala na tome

    OdgovoriIzbriši
  17. "Miki" - hvala ti, drago mi je da te čičimak zainteresirao i nadam se da ćeš imati priliku probati
    "Mirjana" - hvala ti ! Tako je, svi od jednih drugih učimo i to je također ljepota našeg druženja na blogovima.
    "Dilajla" - mislila sam da u tvome kraju imaju neki drugi naziv ali nisam našla koji, hvala ti što si napisala !
    "Monika" - hvala ti, drago mi je da te ovo zainteresiralo,l posebno marmelada :)
    "Irena" - hvala ! drago mi je da ti se sviđa !
    "Nely" - hvala ti ! drago mi je da kada god svratiš i veseli me da nađeš nešto zanimljivo za sebe.
    "Vera" - hvala ti Vera ! drago mi je da je privuklo tvoju pažnju.
    "Jasna" - hvala ti ! i drago mi je da te čičimak zainteresirao.

    OdgovoriIzbriši
  18. Svaka čast na isprobavanju marmelade od čičimka. Moji roditelji imaju u vrtu dva stabla pa nam svake godine pošalju čičimke i mi ih smažemo samo onako. Nikada nisu dočekali da se pretvore u nešta drugo. Imam na umu ovo marmeladu za sljedeću godinu...

    OdgovoriIzbriši
  19. ja nikad nisam čula za ovu biljčicu, mislim da sam je možda i vidjela prema ovim tvojim slikama ali nisam znala šta je to, eto sad ću se malo više zainteresirati pa ako pronađem isprobat ću

    OdgovoriIzbriši
  20. ja vam pisem diplomski o žižuli pa ako vas sto zanima o njoj slobodno pitajte tu.

    OdgovoriIzbriši
  21. Jeste li koristili onaj mekani, pravi smeđi šećer ili?

    OdgovoriIzbriši
  22. Uspijeva i u Vojvodini, sadnicu sam dobio iz Kine, obilno radja, i jako je sladak, pa me cudi da su
    u Dalmaciji imaju kiselkas ukus, ovaj je kalemljen pa je mozda to razlog, koristmo ga uglavnom
    svjezeg, a dio susimo.

    OdgovoriIzbriši
  23. Wow what a great blog, i really enjoyed reading this, good luck in your work. Ergela Djakovo

    OdgovoriIzbriši